Icoon checkmark groen

Aanvraag verstuurd

Bedankt voor je adviesaanvraag. We hebben jouw vraag ontvangen en zullen zo spoedig mogelijk contact met je opnemen.

Heb je wel eens overwogen om in het onderwijs te werken, maar ben je niet zeker of het bij je past? Dat is helemaal niet nodig, want iedereen beschikt over persoonlijke instellingen die uitstekend tot hun recht komen als deze ingezet worden in een klas vol unieke en eigenzinnige leerlingen.

Voor de klas staan

Lesgeven met een persoonlijke touch

Werken in het onderwijs is uniek, net als jij. Binnen het onderwijs leg jij de basis voor de toekomst van tientallen leerlingen. Het leuke hieraan is dat iedereen dat op zijn of haar eigen manier mag doen. Een school heeft natuurlijk een visie of methodiek die opgevolgd moet worden. Maar het zijn jouw persoonlijke instellingen die jouw karakter als onderwijzer bepalen.

Het allerbelangrijkste is dat je jezelf dagelijks inzet en laat zien wie je bent.

Oplossingsgericht
Creatief

Er zijn diverse opleidingen en trajecten waarmee je onderwijzer kunt worden.

Als je graag leerkracht wilt worden op een basisschool, kun je ervoor kiezen om de Pabo-opleiding te volgen. Deze opleiding duurt normaal gesproken vier jaar en leert je alles over het begrijpen en begeleiden van de ontwikkeling van kinderen. Je leert hoe kinderen leren en hoe je het beste les kunt geven. Ook leer je hoe je rekening kunt houden met de verschillen tussen leerlingen. Daarnaast leer je lesgeven in verschillende vakken en leer je hoe je kinderen kunt helpen om hun talenten te ontdekken.
 
Om toegelaten te worden tot de Pabo-opleiding moet je beschikken over een havo- of vwo-diploma. Als je een mbo-diploma niveau 4 hebt, kun je ook toegelaten worden. Verder is het belangrijk dat je over goede communicatieve vaardigheden beschikt en dat je goed kunt samenwerken met anderen. Als je de opleiding hebt afgerond, ben je bevoegd om les te geven in het basisonderwijs.
 
Het zij-instroomtraject voor lerarenopleidingen is een alternatieve route voor mensen die binnen twee jaar hun bevoegdheid willen behalen.

Het zij-instroomtraject voor lerarenopleidingen is een leer-werktraject dat het mogelijk maakt om binnen twee jaar een bevoegdheid te behalen.
 
Om in aanmerking te komen voor dit traject dien je te beschikken over een relevante hbo-bachelor of wo-opleiding en een Verklaring Omtrent Gedrag. Als je hebt gesolliciteerd, zul je een geschiktheidsonderzoek ondergaan om te bepalen welke scholing en begeleiding nodig zijn.
 
Het traject is maatwerk en verschilt per persoon. Je staat vanaf de eerste dag van het traject zelfstandig voor de klas en krijgt salaris. Het opleidingstraject wordt betaald door de werkgever, die ook zij-instroomsubsidie aanvraagt. Het traject moet binnen twee jaar worden afgerond.

Wil jij leraar worden in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs en ben je op zoek naar een opleiding die past bij het vak dat je wilt doceren? Dan kun je kiezen voor een lerarenopleiding die opleidt tot tweedegraads of eerstegraads docent. De voltijdsopleiding duurt vier jaar.
 
Voor een tweedegraads docentenopleiding dien je te beschikken over een mbo 4-, havo- of vwo-diploma. Heb je een afgeronde universitaire opleiding, dan word je opgeleid tot eerstegraads docent.
 
Als leraar heb jij straks een beroep waarin je écht iets voor mensen betekent en zijn er volop doorgroeimogelijkheden tot decaan, mentor of teamleider.

Overweeg jij een overstap naar het voortgezet onderwijs en wil je tegelijkertijd werken en leren? Het zij-instroomtraject (zib) biedt deze mogelijkheid. Het traject duurt twee jaar en tijdens deze periode sta je al voor de klas.
 
Om in aanmerking te komen voor dit traject moet je een afgeronde hbo-bachelor of wo-opleiding hebben die verwant is aan het vakgebied en moet je een Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen. Je kunt solliciteren door je CV en motivatiebrief te mailen naar Flevowijs: contact@flevowijs.nl.
 
Als je geschikt wordt bevonden, ontvang je een geschiktheidsverklaring en kun je beginnen met het traject. Er wordt begeleiding geboden vanuit de school en je krijgt salaris. Het opleidingstraject wordt betaald door je werkgever, die zij-instroomsubsidie bij DUO aanvraagt.
 
Je moet het traject binnen twee jaar afronden, een verlenging van twee jaar is mogelijk onder bepaalde voorwaarden.

Als zij-instromer kun je je bevoegdheid halen en tegelijkertijd lesgeven in het mbo. Om in aanmerking te komen voor het traject zij-instroom moet je beschikken over het juiste werk- en denkniveau, relevante vakinhoudelijke kennis- en ervaring en voldoende pedagogisch-didactische kennis en vaardigheden.
 
Je kunt een opleiding volgen bij een lerarenopleiding en tegelijkertijd ervaring opdoen als betaalde docent of leerkracht voor de klas. Na het afronden van het traject behaal je een Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) waarmee je voldoet aan de bekwaamheidseisen voor het mbo. Het is belangrijk om te overwegen dat het een intensief traject is en dat het tijdens dit traject niet mogelijk is om fulltime te werken.
 
Een alternatief voor het zij-instroomtraject is het hybride docentschap. Hierbij kiezen mensen ervoor om naast hun huidige beroep een aantal uur per week les te geven. Als iemand maximaal 4 uur per week lesgeeft als vakdocent, heeft hij/zij geen onderwijsbevoegdheid nodig en kan iemand lesgeven onder begeleiding van een bevoegd docent. Wie meer uren per week les wil geven, moet binnen 2 jaar zelf een bevoegdheid halen. De school waar iemand les wil geven, kan daarbij helpen.

Lesgeven in Almere

Een stad vol mogelijkheden

Het onderwijsklimaat in Almere is zo uniek als de stad zelf. Het is modern en vernieuwend. Het onderwijs in de stad richt zich op het creëren van een inspirerende en stimulerende leeromgeving, en geeft iedere onderwijzer de ruimte om zijn of haar persoonlijke instellingen toe te passen.

Onderwijzers in Almere kunnen kiezen voor scholen en besturen die verschillende lesmethodieken en filosofieën hanteren. Ook kan er deelgenomen worden aan professionele ontwikkelingsprogramma’s en trainingen om je vaardigheden en kennis verder te ontwikkelen.

Met een grote verscheidenheid aan scholen en onderwijsinstellingen, en een levendig onderwijsklimaat, is Almere een fantastische plek om je carrière in het onderwijs te beginnen of voort te zetten.

Gebouw Windesheim Flevoland

Vernieuwend
Modern

Almere heeft een breed onderwijsaanbod met een veelkleurig en divers scholenpalet.

“Als leraar vind ik de persoonlijke relatie met mijn leerlingen de kern van hoe ik lesgeef. Ik stimuleer mijn leerlingen om zichzelf elke dag uit te dagen en door te ontwikkelen, met oog voor een kritische houding.

Ik sta vol passie voor de klas en geloof dat humor essentieel is in het leerproces. Elke leerling verdient oprechte interesse en ik probeer ze te zien zoals ze zijn.

Vanuit deze benadering hoop ik mijn leerlingen te kunnen helpen om niet alleen als leerling te groeien, maar ook als persoon.”

Nick Pruijn, Het Baken Almere

Humoristisch
Kritisch
2000Onderwijzers in Almere
Trajectbegeleiding

Je staat er niet alleen voor

Bij Flevowijs hoef je je geen zorgen te maken over gebrek aan ervaring, want we helpen je graag bij het traject om onderwijzer te worden. Bij elke stap in dit traject kun je rekenen op professionele begeleiding van Flevowijs.

Met onze ondersteuning ben jij goed voorbereid om jouw nieuwe carrière als onderwijzer succesvol te starten.

“Ik ben in contact gekomen met verschillende stichtingen op de onderwijsmarkt van Flevowijs en werd aangenomen als zij-instromer in Almere. Na het afronden van een geschiktheidsonderzoek begon ik met het zij-instroomtraject en stond ik binnen drie dagen voor de klas.

Gelukkig was de begeleiding bij Prisma uitstekend, met een bovenschoolse coach en een studieloopbaanbegeleider voor de opleiding. We hadden regelmatig bijeenkomsten met de groep waarin we ervaringen konden uitwisselen en ondersteuning kregen.”
Charly RuslandJuf groep 1-2 (De Driemaster)
Sybrand Loois
“Ik ben uit eigen beweging overgestapt naar het onderwijs. Mijn familie zat ook al in het onderwijs. Zelf heb ik lang op scouting gezeten en ben ook scoutingleider geweest. Het onderwijs en werken met jongeren waren dus niet nieuw voor mij.

Op deze school voel ik me als zij-instromer begrepen. Ik krijg de ruimte omdat ik nog geen bevoegd docent ben. Ik heb niet op andere scholen gewerkt, dus ik heb geen vergelijking, maar ik vind het hier prima geregeld.”
Sybrand LooisZij-instromer vakdocent
Sonja
“Het voelt alsof ik voor dit vak geboren ben. Ik heb altijd leerkracht willen worden. Het werd mij ook met de paplepel ingegeven. Mijn ouders zaten beiden met heel veel vreugde tot aan hun pensioen in het onderwijs.

Toen ik herintrad hoefde ik geen opfriscursus te doen. Mijn onderbreking duurde niet lang, dus opfrissen was ook niet echt nodig.  Je gaat gewoon weer voor de groep. In het begin werd ik wel geobserveerd, maar alles ging goed.”
Sonja LachmanHerintreder groep 1-2

Vraag en antwoord

Volgens een inventarisatie van het ministerie van OCW van maart 2020 zijn er maar liefst 384 routes die leiden tot een lesbevoegdheid. Er zijn drie hoofdroutes te onderscheiden: voltijdopleidingen, deeltijdopleidingen en zij-instroomtrajecten. We denken graag met je mee over de beste route voor jou.

Ja, als je les wilt geven moet je in principe altijd een lerarenopleiding of zij-instroomtraject hebben afgerond. Met jouw bevoegdheid, diploma, certificaat of getuigschrift kun je aantonen dat je vakinhoudelijk, vakdidactisch en pedagogisch bekwaam bent om het vak van leraar uit te oefenen. 

Het traject ‘zij-instroom in het beroep’ is een tweejarig traject waarbij je tegelijkertijd werkt en leert. Je bent in dienst van de school en volgt daarnaast vakken op een lerarenopleiding. Om in aanmerking te komen voor een zij-instroomtraject heb je minimaal een hbo- of wo-diploma nodig.

Er zijn verschillende manieren om een geschikte baan in het onderwijs te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld vacatures, scholen en besturen binnen Almere zoeken op het samenwerkingsplatform Flevowijs. Je kan deze scholen en besturen actief benaderen en je cv en motivatiebrief opsturen. Immers is er een grote vraag naar leraren vanwege het heersende lerarentekort. Voor het zij-instroomtraject werven de besturen gezamenlijk en dien je je cv en motivatiebrief te sturen aan contact@flevowijs.nl.

De salarissen van het basisonderwijs en het speciaal onderwijs staan in de cao van het primair onderwijs. Volgens de huidige cao verdient een basisschoolleraar tussen de € 3.001,- en € 6.568,- bruto per maand. Deze maandsalarissen zijn exclusief het vakantiegeld, de eindejaarsuitkering en voor iedereen geldende toelagen.

De salarissen van het voortgezet onderwijs staan vastgelegd in de cao vo. In de huidige cao lopen de salarissen uiteen van € 3.001,- tot € 6.568,- bruto per maand. Als je startend leraar bent, word je meestal door een school ingeschaald als LB-leraar. Op welke trede je dan uitkomt, is afhankelijk van allerlei factoren, zoals werkervaring en vooropleidingen. Dat bepaal je samen met het schoolbestuur.

Om in het onderwijs te kunnen werken, heb je onderwijsbevoegdheid nodig. De specifieke vereisten hangen af van het niveau van onderwijs waarin je wilt werken:

Basisonderwijs: Je hebt een Pabo-diploma nodig (HBO-niveau). Na het behalen van het diploma ben je bevoegd om les te geven in het basisonderwijs.
Voortgezet onderwijs: Voor het voortgezet onderwijs heb je een lerarenopleiding nodig op HBO-niveau. Je kunt er ook voor kiezen om een universitair diploma te halen in het vakgebied waarin je wilt lesgeven en vervolgens een onderwijsbevoegdheid te behalen.
Middelbaar beroepsonderwijs (MBO): Als je in het MBO wilt werken, heb je over het algemeen een MBO-diploma op niveau 4 nodig in het vakgebied waarin je wilt lesgeven, aangevuld met een pedagogisch-didactisch diploma.

Naast deze diploma’s kan het zijn dat er aanvullende eisen worden gesteld, afhankelijk van de instelling waar je wilt werken. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) moet kunnen overleggen. Om te weten welke specifieke eisen er gelden voor een bepaalde instelling, kun je het beste contact opnemen met de betreffende onderwijsinstelling.