Interview met Anouk
Het verhaal van Anouk Een startende leerkracht uit Dronten
In dit interview lees je over startende leerkracht Anouk. Zij vertelt je meer over haar start in het onderwijs, waar zij zichzelf ziet over een paar jaar en wat het vergt om in het onderwijs te werken.Wanneer wist je dat je wilde werken in het onderwijs?
“Toen ik zelf nog in groep 4 zat wist ik al dat ik lerares wilde worden. Daarom ben ik naar de pabo gegaan. Daar ging ik al vanaf de tweede week de werkvloer op. Ik liep heel veel stages, maar door begeleiding en evaluatie kreeg ik het vertrouwen om een groep te draaien. Vanaf mijn eerste stage op de pabo wist ik 100% zeker dat ik op mijn plek was.
Ik had het geluk dat ik bij hele fijne leerkrachten terecht kwam. Echt een warm nest eigenlijk. Ik mocht allerlei dingen zelf doen, maar nog in zo’n veilige setting dat het niet erg is als ik iets verkeerd deed. De begeleiding was heel erg positief, zo van ‘kijk eens wat je allemaal al kan’. En, natuurlijk, er zijn dan nog leerpunten en ontwikkelpunten, maar je krijgt vier jaar de tijd om daaraan te werken.”
Hoe sta je er nu voor?
“Ik ben nu 21 jaar, ben vorig jaar afgestudeerd en geef nu fulltime les aan groep 4/5 op de Jenaplanschool De Klimboom in Dronten. Dit is dus het eerste jaar waarin ik echt alleen voor de klas sta. Met 294 leerlingen is deze school vrij kleinschalig; het is nog allemaal heel persoonlijk en gezellig.
Ik zie voor mijzelf genoeg doorgroeimogelijkheden binnen het onderwijs, maar eerst wil ik binnen deze groep nog een paar jaar ervaring opdoen. Misschien wil ik bouwcoördinator worden zodat ik niet alleen een groep aanstuur, maar een hele bouw. En later misschien coördinator op taal- of rekengebied. Dat je daarin echt een doorgaande lijn gaat creëren door heel de school.”
Ik ben heel erg blij met mijn baan in het onderwijs. Eigenlijk heb ik nooit twijfels gehad, ook niet tijdens mijn opleiding.
Hoe zie je de toekomst voor je?
“Over vijf jaar hoop ik een echte specialisatie te hebben. Iets waar ik andere leerkrachten mee verder kan helpen. Wat zo fijn is; je hebt allemaal verschillende kwaliteiten en je hebt elkaar gewoon nodig.
Misschien zou ik wel de klassen net iets kleiner willen maken, dan kunnen we de kinderen zoveel meer aandacht geven. Het maakt zo’n verschil uit of je er 28 hebt of 21. Ja, ik denk dat dat een heel belangrijk iets is. Ik ben dan ook van mening dat de groepsgrote impact heeft op de kwaliteit van je onderwijs.”
Wat moeten geïnteresseerden weten als ze in het onderwijs willen werken?
“Geduld en empathie zijn heel belangrijke eigenschappen in het onderwijs. Je werkt met kinderen, maar je krijgt ook te maken met hun ouders en met allerlei meningen en visies van je collega’s.
We hebben elkaar nodig om ervoor te zorgen dat het kind verder komt. Verder moet een leerkracht zich goed kunnen inleven in een kind. Niet alleen maar altijd ‘ja’ zeggen, maar écht begrijpen wat hij of zij zegt. Ik ben heel erg blij met mijn baan in het onderwijs. Eigenlijk heb ik nooit twijfels gehad, ook niet tijdens mijn opleiding.
Het is een fantastische wereld waar elke dag anders is.”