Interview met Sonja

Het verhaal van Sonja Een herintreedster met een passie voor lesgeven

In dit interview lees je over herintreedster Sonja. Zij vertelt je meer over haar terugkeer naar het onderwijs, hoe een typische werkdag eruit ziet en wat zij voormalige docenten met twijfels zou adviseren.

Stel jezelf even voor

“Ik ben 66 jaar en werk als volledig bevoegd leerkracht op Sterrenschool de Ruimte in Almere Poort. Na 28 jaar in het onderwijs mocht ik met pensioen, maar ik ben heringetreden. Ik geef nu drie dagen per week les aan groep 1-2. Daarnaast ben ik moeder van drie kinderen en oma van drie kleinkinderen.

Afgezien van mijn volledige bevoegdheid heb ik geen opleidingen gedaan, maar wel heel veel cursussen gevolgd en certificaten behaald.”

Hoe ben je in aanraking met het onderwijs gekomen?

“Het voelt alsof ik voor dit vak geboren ben. Ik heb altijd leerkracht willen worden. Het werd mij ook met de paplepel ingegeven. Mijn ouders zaten beiden met heel veel vreugde tot aan hun pensioen in het onderwijs.

Ik ging vroeger met mijn moeder naar school en toen mocht ik ook de kleintjes in groep 1 lesgeven. Elk uurtje besteedde ik met haar en heb heel veel van haar ervaring geleerd.”

Ik ben heel blij dat ik ook na mijn pensionering op deze school mocht blijven werken, dat voelde echt als een cadeautje, dat vond ik geweldig.

Hoe is het om ‘weer’ op school te werken?

“Ik sta nooit met tegenzin op. Mijn werk geeft mij meer energie dan ik erin steek. Ik verheug mij erop om de kinderen en mijn collega’s te zien. Ze noemen mij wel ‘de conciërge’, want ik ben altijd de eerste die de deur opendoet.

Onze school is behoorlijk groot, met zo’n 400 leerlingen. Toch heb ik genoeg contact met iedereen, vooral veel leerkrachten in de onderbouw. We eten gezellig samen en dan maken we een praatje. Ik ben heel blij dat ik ook na mijn pensionering op deze school mocht blijven werken, dat voelde echt als een cadeautje, dat vond ik geweldig.”

Heb je nog onderwijsplannen?

“Als herintreder ben ik niet meer bezig met doorgroeimogelijkheden. Ik ben tevreden met wat ik nu doe en ik wil niet te veel meer op mijn bordje nemen. Drie dagen werken – verdeeld over twee scholen binnen dezelfde groep – vind ik eigenlijk ook wel genoeg.”

Waren er bijzonderheden bij het proces van herintreden?

“Toen ik herintrad hoefde ik geen opfriscursus te doen. Mijn onderbreking duurde niet lang, dus opfrissen was ook niet echt nodig.  Je gaat gewoon weer voor de groep. In het begin werd ik wel geobserveerd, maar alles ging goed.

Mensen die er allang uit zijn, die zullen wel een opfriscursus nodig hebben. Er is in de laatste 8 jaar veel veranderd. Toen ik in het onderwijs begon was er administratief niet zo heel veel te doen. Nu moet je van alles bijhouden.”

Heb je nog advies voor potentiële herintreders?

“Ik sta er zelf heel positief in, dus ik zou ook niemand een negatief advies kunnen geven als die het herintreden in het onderwijs overwegen. Ik denk wel dat het onderwijs iets meer naar gepensioneerde leerkrachten mag kijken. Volgens mij zijn er genoeg leerkrachten die graag weer het onderwijs in willen.

Je krijgt er heel veel energie van als je op je werk gewaardeerd wordt. Herintreders maken niet altijd uit zichzelf die stap, wij moeten ze daarbij helpen. Oud-leerkrachten zouden veel hebben aan een oproep of een reünie. Een bijeenkomst met mensen uit het onderwijs die open en eerlijk vertellen: dit staat je te wachten, die cursus kun je volgen. Om ze even met hun neus op de feiten te drukken. Want nu is het een beetje hapsnap en volgens mij durven ze het daarom niet aan om die stap te maken.”

Hulp nodig? Flevowijs ondersteunt iedereen die in het Flevolandse onderwijs wilt werken

© Flevowijs - 2024 | Alle rechten voorbehouden Boosted by Watch4Media