Interview met Sybrand

Het verhaal van Sybrand Een zij-instromer die zijn expertise als vak geeft

In dit interview lees je over zij-instromer Sybrand. Hij vertelt je meer over zijn zij-instroomtraject, hoe een typische werkdag eruit ziet en wat hij toekomstige zij-instromers zou adviseren.

Vertel eens wat over jezelf

“Sinds anderhalf jaar werk ik in het onderwijs, als docent Groen Breed bij Aeres. Ik ben net verhuisd naar Blaricum. Mijn vrije tijd bestaat nu voornamelijk uit dozen uitpakken en vader zijn van een kersverse dochter en een zoon van drie.

Tijdens mijn mbo-opleiding Land, Water en Milieu besloot ik de mbo-opleiding Bos- en Natuurbeheer te doen. Daarna ben ik doorgestroomd naar de hbo-opleiding Bos- en Natuurbeheer. Tijdens mijn opleiding heb ik een minor Natuureducatie gedaan. Daarna heb ik vier jaar gewerkt als uitvoerder bij een paar groenvoorzieningsbedrijven. Daar werkten we voornamelijk met mensen uit sociale werkplekken en mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt.”

Hoe ben je in het onderwijs terecht gekomen?

“Ik ben uit eigen beweging overgestapt naar het onderwijs. Mijn familie zat ook al in het onderwijs. Zelf heb ik lang op scouting gezeten en ben ook scoutingleider geweest. Het onderwijs en werken met jongeren waren dus niet nieuw voor mij.

Aeres VMBO Almere was op zoek naar mensen die bekwaam waren op het gebied van Groen, niet per sé docenten. Tijdens mijn eerste jaar als vakdocent werd er gekeken of ik de juiste basiseigenschappen heb om een goede docent te worden. Dat bleek het geval en ik kreeg een docentenopleiding aangeboden. Zo ben ik in het zij-instroomtraject terecht gekomen.

Ik ben nu een dag per week in Wageningen voor mijn eigen opleiding. De overige vier dagen ben ik als docent bij Aeres werkzaam, wat ook als stage wordt gezien. Ik word begeleid door een interne buddy, zoals dat hier genoemd wordt. Verder heb ik een coach waarmee ik kan praten als ik vastloop, iemand die af en toe mijn lessen bezoekt om feedback en ontwikkelingspunten te geven. Nu ik ook de opleiding doe is dat dit jaar alleen maar intensiever geworden.”

Als je zelf een baan als docent overweegt, dan zou ik zeggen: ga ervoor, het is hartstikke leuk.

Hoe is het op de school waar je werkzaam bent?

Op onze school zitten 850 leerlingen, verdeeld over diverse opleidingen op mbo- en vmbo-niveau. Dat valt allemaal te overzien. Van die 850 geef ik per jaar les aan zo’n 400-500 leerlingen uit zowel mbo als vmbo. Dit jaar ben ik ook mentor. De lessen verschillen nogal, maar de kern draait om tuinaanleg- en onderhoud. Ik probeer te zorgen dat de les zo vlekkeloos mogelijk kan verlopen. Vooraf zorg ik dat alles klaarligt, dat het gereedschap in orde is en dat ik weet waar ik het over wil gaan hebben.

Op deze school voel ik me als zij-instromer begrepen. Ik krijg de ruimte omdat ik nog geen bevoegd docent ben. Ik heb niet op andere scholen gewerkt, dus ik heb geen vergelijking, maar ik vind het hier prima geregeld.

Vergeleken met de bedrijven waar ik hiervoor werkzaam was, zie ik niet meer of minder groeimogelijkheden. Die zijn er wel, maar het zijn geen vaste waarden; je moet er wat voor doen en je moet ervoor gekozen worden.

Wat valt je op aan werken in het onderwijs?

“Je moet in dit vak wel anderen kunnen motiveren en jezelf kunnen inleven in de belevingswereld van de leerlingen die nauwelijks iets weten over jouw vakgebied. Die moet jij zien te bereiken en daar moet jij een leerdoel mee zien te halen. Ik doe dat door ze een beetje uit te dagen, maar wel met respect. Jij bent de autoriteit omdat je voor de klas staat, maar ga niet autoritair doen omdat je de docent bent. Ik zoek naar een manier die bij hen past om een leerdoel te halen, als de manier die ik had bedacht niet werkt. Je moet daar flexibel mee om kunnen gaan.”

Heb je nog advies aan geïnteresseerden?

Als je zelf een baan als docent overweegt, dan zou ik zeggen: ga ervoor, het is hartstikke leuk. Je moet wel gepassioneerd zijn. De leerlingen merken het echt wel als jij niet gepassioneerd voor de klas staat. Of ze er ook daadwerkelijk iets mee doen, dat is aan hen.

Mijn advies: zorg dat je eerst een baan in het onderwijs hebt voordat je aan de opleiding begint. Dan heb je ook meteen een stagebedrijf. Ik heb de mazzel dat ik in feite vier dagen in de week stage loop op een bedrijf waar ik mijn opdrachten moet doen.

Hulp nodig? Flevowijs ondersteunt iedereen die in het Flevolandse onderwijs wilt werken

© Flevowijs - 2024 | Alle rechten voorbehouden Boosted by Watch4Media