Wat is dyslexie?
Dyslexie is een complex leerprobleem op het gebied van lezen en spelling.
Mensen met dyslexie hebben moeite met lezen, spellen en/of schrijven, ongeacht de leeftijd en het onderwijsniveau. Dit staat los van de algehele intelligentie.
Als docent omgaan met dyslectische leerlingen
Als er vanuit de docent, ouder of leerling het vermoeden aanwezig is dat een leerling eventueel dyslectisch is, dan kan de school een verwijsbrief maken voor een dyslexie test.- Moeite met snel lezen (in verhouding tot klasgenoten)
- Moeite met nauwkeurig lezen (in verhouding tot klasgenoten)
- Moeite met het herkennen van letters en klanken en het opschrijven ervan
- Moeite met woordvinding (meer tijd nodig om op woorden te komen)
- Probeert vaak lezen zoveel mogelijk te vermijden omdat het zoveel inspanning kost
- Moeite met het spellen van woorden en veel herhaling nodig bij het aanleren van spellingregels.
- Blijf positief en neem dyslectische leerlingen serieus.
- Ga samen op zoek naar de leerstrategie die het beste bij de leerling past. Denk bijvoorbeeld aan overhoren, een mindmap of een samenvatting maken.
- Blijf geduldig en begripvol: een leerling met dyslexie doet vaak ontzettend zijn best, toch lukt het dan nog niet altijd.
- Noteer het huiswerk op het bord. Voor dyslectische leerlingen is het handig als ze een tekst over kunnen schrijven. Veeg aantekeningen op het bord niet te snel weg.
- Spreek een leerling met dyslexie niet ten overstaan van de groep aan, doe dit altijd persoonlijk.
- Leg minder focus op spellingfouten bij niet-talige vakken.
Herken dyslexie op tijd zodat er onderzoek gedaan kan worden. Ga meteen in gesprek met de leerling wanneer je merkt dat er lees- of spellingproblemen zijn.
Laat je goed informeren over dyslexie door bijvoorbeeld het volgen van een cursus. Dyslectische kinderen hebben meer nodig dan alleen het vergroten van teksten en het geven van meer tijd voor toetsen.
Heeft deze informatie geholpen?
Bedankt voor je feedback.