Creatieve duizendpoot
De A van actief en alleskunner, de B van bezige bij, de C van creatief… Over Kelly kunnen we een heel ABC schrijven. Dat zij nu voor de klas staat op basisschool Letterland, lijkt geen toeval te zijn. Hoe bevalt het deze creatieve duizendpoot?
Hoe zag jouw leven voor het onderwijs eruit?
“Ver voor het onderwijs heb ik de hotelschool gedaan en SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) gestudeerd. Daarna ben ik de kinderopvang ingerold. We kregen zelf kinderen en rond die tijd startte mijn man zijn eigen bedrijf in mobiele barista-apparaten. Oftewel driewielers met een espresso-apparaat erin. Coffee on Wheels liep al snel zo goed dat het logisch was dat ik het bedrijf samen met mijn man ging runnen. Inmiddels is het bedrijf aardig groot en huren we mensen in. Zelf werken we nu wat meer op de achtergrond. Een tijdje geleden dacht ik: ‘hartstikke leuk allemaal, maar koffie is niet mijn passie! Ik vind het leuk om te ondernemen en de grote lijnen uit te zetten, maar ik wil graag weer wat met kinderen gaan doen. Daar gaat mijn hart naar uit. Ik ben nog steeds betrokken bij ons bedrijf, maar niet meer zo noodzakelijk als voorheen.
In eerste instantie wilde ik weer de kinderopvang in, maar waarom zou ik het onderwijs niet kunnen proberen? Dat wilde ik vroeger al heel graag, maar toen ik op de middelbare school zat, werd de PABO erg afgeraden. Er zou een lerarenoverschot komen en je zou geen baan vinden in het onderwijs. Totaal het tegenovergestelde van de situatie nu dus.
‘Je brengt jezelf de klas in. Dat is super waardevol!’
Waarom leek het zij-instroomtraject jou een mooie stap?
De combinatie van werken en leren sprak mij erg aan. Het is ook een relatief kort traject. Je doet vier jaar in twee jaar. Ik zie het vooral als een mooie instap in het onderwijs, omdat je meteen praktijkervaring opdoet voor de klas. Wat ik erg interessant vind is dat veel mensen die het zij-instroomtraject volgen, al wat ouder zijn. Je brengt jezelf de klas in! Wie je bent, waar je voor staat, dat is super waardevol!
Hoe is het om voor de klas te staan?
Dat bevalt me ontzettend goed! Ik werk op Letterland. In januari 2022 ben ik gestart in groep 6 en sinds september 2022 sta ik voor groep 8. Wat ik vooral merk, vergeleken met vorig jaar, is dat mijn kennis enorm gegroeid is. Kennis en ervaring versterken elkaar. Dat is echt een cumulatief effect. Ik denk nu regelmatig: jeetje, wat heb ik veel geleerd!
Ik sta twee dagen voor de klas en één dag is studiedag. De andere dagen ben ik thuis voor de kinderen. Maar dan ben ik ook met mijn studie bezig, hoor. Dat red ik echt niet in één dag. Als startende leerkracht kost het nog veel tijd om lessen voor te bereiden. En het is ook veel denkwerk. Dat is best pittig.
Wat heb jij het onderwijs te bieden?
Ik denk dat ik een heel creatieve leerkracht ben. En dan heb ik het niet zozeer over knutselwerkjes, maar over vakoverstijgend lesgeven. Taal neem ik bijvoorbeeld mee in rekenopdrachten. Ik wil voortdurend lijntjes leggen tussen de verschillende vakken. Groep 8-leerlingen gaan straks naar de middelbare school. Ik vind het dan handig om hun kennis te gebruiken om alle vakken met elkaar te verbinden. De voorgeschreven lesmethodes gebruik ik als leidraad, maar ik probeer steeds in te spelen op de klas en op hun interesses. Door de lessen zoveel mogelijk aan te laten sluiten op hun belevingswereld, blijft de stof veel beter hangen. Een beetje anders dan anders dus, maar het werkt.
Zou je andere mensen aanraden een zij-instroomtraject in te gaan?
Past dit bij mij? Het is heel belangrijk dat je daar over nadenkt. Dat het een mooi traject is, staat vast! Het verbindt praktijk met theorie; hoe fijn is dat! Maar het moet wel bij je passen. Zelf ben ik heel zelfstandig. Ik kan zelf mijn studie indelen, bereid lessen voor, ik pak alles zelf wel op. Als jij dat lastig vindt of behoefte hebt aan meer begeleiding of kaders, dan is het zij-instroomtraject wellicht niet de beste optie voor jou. Denk er dus goed over na voor je het traject ingaat! Maar ik zou het zeker aanraden!
Wat ik nog wil meegeven is dat alles staat of valt met de school waar je aan gekoppeld wordt. Heb je een goed gevoel bij de school waar je gaat werken? Dat is heel belangrijk voor een succesvol traject. Op de school waar ik in eerste instantie geplaatst was, zat ik niet op mijn plek. Daar voelde ik me niet prettig. Ik heb dat aangekaart bij de ASG en zij hebben dit super opgepakt en mij aan een andere school gekoppeld. Op Letterland voel ik me gelukkig als een vis in het water. Wacht dus niet te lang bij twijfel, maar meld het bij de ASG. Zij helpen je.
‘Ik denk dat ik een heel creatieve leerkracht ben. En dan heb ik het niet zozeer over knutselwerkjes, maar over vakoverstijgend lesgeven.’
Wat vindt het thuisfront van jouw nieuwe baan?
Onze kinderen zijn nu zes en zeven jaar oud en zij vinden het hartstikke leuk dat ik juf ben. Het is veel tastbaarder voor ze dan voorheen. Ik ga nu echt naar mijn werk als ik naar school ga. Ze hopen alle twee dat ze ooit nog een keer bij mij in de klas komen. Ze zitten op een andere school, dus dat zal niet zo snel gebeuren. Dat ik dit traject doe, vraagt natuurlijk wel wat van mijn gezin. Het is een behoorlijke investering. Tijdens de zwemles bijvoorbeeld, zit ik aan de kant met mijn neus in de boeken. Maar zij zien hoe blij ik ben en hoe ik groei. Dat maakt hen ook blij.
Wat zijn jouw ambities?
In februari hoop ik mijn traject af te ronden. Daar kijk ik erg naar uit: even een adempauze! Ik ken mezelf. Ik wil me blijven ontwikkelen en ga steeds op zoek naar verdieping. Maar voor nu ben ik heel content. Voor de klas staan vind ik echt heerlijk.
Hoe zit het nou met die koffie op school?
Ha, ha, dat is echte schoolkoffie. Ik neem gewoon mijn eigen koffie mee.”