Geslaagd voor Schoolleider basisbekwaam
Binnen de sectie Media, Vormgeving & ICT zit Corina helemaal op haar plek. Toch ziet zij een toekomst als schoolleider wel zitten. Het certificaat voor de opleiding ‘Schoolleider basisbekwaam’ heeft ze inmiddels op zak. Maar wat voor type schoolleider zal Corina zijn? Zeker is dat de leerling bij haar altijd op de eerste plaats komt.
Wat doe jij in het dagelijks leven?
“Ik ben MVI-docent (Media, Vormgeving & ICT) op het Baken Stad College. Dat is een school voor VMBO en HAVO. Ik help leerlingen bij het beroepsvak MVI. Het is een brede opleiding, die bestaat uit o.a. foto, film, animatie, netwerken van computersystemen, websites programmeren, apps, design en interactieve nieuwsbrieven. Het is vrij uniek dat wij ook HAVO-leerlingen hebben die een beroepsvak volgen. Het is uniek dat alle leerlingen hier op school lesuren hebben, waarin ze bezig zijn met hun, hopelijk, toekomstige beroep, al vanaf klas 1. Naast docent, ben ik ook sectievoorzitter van de sectie MVI. Daarnaast ben ik procesbegeleider van het kernteam MVI. In dit team zitten alle docenten rondom een groep leerlingen die MVI volgen. Denk aan de docenten Nederlands, Engels en NASK. In deze rol leer ik ontzettend veel.
‘Ik vind het fantastisch om een basisleerling op weg te helpen naar het MBO en vervolgens het HBO. Daarin ben ik een beetje een buitenbeentje.’
Ik zit nu ongeveer 28 jaar in het onderwijs. Soms begeleid ik een leerling ook nog als hij of zij al van school is. Je weet dat leerlingen het best lastig gaan krijgen en ik word er blij van als ik ze dan mag helpen bij het plannen, het maken van keuzes of het aanpakken van een project. Ik vind het fantastisch om een basisleerling op weg te helpen naar het MBO en vervolgens het HBO. Daarin ben ik een beetje een buitenbeentje. Ik geloof erin dat iedereen op zijn tijd zijn plekje en groei vindt om te leren. Thuis vind ik het leuk om te schilderen of tekenen en maak ik muziek. Maar om eerlijk te zijn, werk en leer ik gewoon veel. Met veel plezier.
Je hebt onlangs de opleiding basisbekwaam afgerond; waarom heb je deze opleiding gedaan?
Ik ben altijd een voorbeeld geweest voor veel docenten in mijn manier van lesgeven, maar op een gegeven moment dacht ik: ‘Dat voorbeeld zijn is niet meer genoeg!’ Ik vond het erg leuk om docenten te begeleiden en daar wilde ik verder mee. Vóór het onderwijs ben ik internationaal directiesecretaresse geweest, heb theologie gestudeerd, heb in mijn vrije tijd diverse stichtingen opgezet, vrijwilligerswerk gedaan waarbij ik leiding gaf. Waarom zou ik dat niet in het onderwijs kunnen gaan doen? Het gaat bij mij altijd om de leerling. Docenten begeleiden op zo’n manier dat een leerling op zijn plek komt, dat vind ik een heel mooi doel. Maar daar had ik tools voor nodig. Ik had al ‘Oriëntatie op leiderschap’ gedaan en dat was boeiend. Toen de kans voorbij kwam om de opleiding ‘Schoolleider basisbekwaam’ te doen, heb ik die meteen gegrepen. In de opleiding ga je ook een verbetertraject in; daarin heb ik me gericht op een paar pedagogische doelen. Hierin heb ik mijn kracht ook weer ontdekt: het herkennen van de cultuur van de school, docenten beter in positie brengen, maar ook dicht bij je zelf proberen te blijven door je eigenschappen goed neer te zetten in jouw team. Het was een heel brede scholing, tot het onderwerp ‘financiën’ aan toe. Ik ben er echt content mee, want ik heb ontzettend veel geleerd. Het is nog niet klaar, he? Er is nog een eenjarige vervolgopleiding ‘vakbekwaam’. Die zou ik in de toekomst ook nog graag willen doen.
‘Dat voorbeeld zijn is niet meer genoeg!’
Ik denk overigens dat het heel goed is om teamleiders op te leiden, zodat niet iedereen zomaar voor een groep docenten gaat staan. Je moet weten wat je doet en verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Bij de opleiding was ik een van de weinigen die nog geen teammanager was. Dat heb ik heel bewust gedaan. Ik wilde eerst leren en het daarna pas uitoefenen. In mijn rol als procesbegeleider kon dat mooi. Omdat het bij mij altijd om de leerling draait, weet ik nu ook hoe ik een docent meer in positie kan brengen om een leerling heen. Als dat lukt, weet je dat het beter gaat met de leerlingen. Dat vind ik belangrijk.
De opleiding ‘basisbekwaam’ is een opleiding tot schoolleider. Heb jij ambities op dit vlak?
Ik zit heel goed op de plek waar ik nu zit. Ik merk wel dat ik echt aan de slag wil met alles wat ik geleerd heb. Leerlingen een weg geven naar de toekomst, dat is bij mij altijd de essentie. Dat doe je met elkaar, samen met de docenten. Als ik dat mag aansturen en daar een verschil in zou kunnen maken, dan ga ik ervoor! Het maakt mij niet zoveel uit of dat in het primair onderwijs of in het middelbaar onderwijs is. Iedere leerling heeft recht op goed onderwijs, op goede docenten, een goede teamleider en een goede schoolleider. Niet alleen leerlingen, maar ook docenten moeten zich ontwikkelen. Overal. Ik denk dus niet dat ik daar een speciale keuze in maak. Als mijn plekje maar goed is en ik voel dat ik daar iets kan betekenen. Ik verwacht wel dat dit in het onderwijs is.
‘Leerlingen een weg geven naar de toekomst, dat is bij mij altijd de essentie.’
Zou je andere mensen de opleiding ‘basisbekwaam’ aanraden?
Als je ook maar enigszins twijfelt om schoolleider te worden of al in functie bent en behoefte hebt aan meer inhoud voor jezelf, zou ik de opleiding zeker aanraden. Je krijgt zoveel tools aangeboden, waardoor jij verlichting krijgt en je sterker op de vloer staat. Je wordt er absoluut beter van, maar ik weet niet of je het zou moeten doen als je niet de functie van teamleider of schoolleider zou ambiëren. Ik heb het gedaan, omdat ik in mijn dagelijkse werk best al grote taken heb en leidinggevende ervaring. Als je die niet hebt, zijn er andere, soortgelijke opleidingen, die beter bij je passen.
Welke persoonlijke instellingen gebruik jij straks als schoolleider?
Ik werk veel op maat en differentieer veel. Dat maakt mij een ander type schoolleider. Ik ben ook innovatief. Ik zit hier met allerlei technische snufjes; dat is mijn achtergrond, dus dat neem ik ongetwijfeld mee in mijn leiderschap. Verder ben ik eerlijk en ik heb gemerkt dat dat goed van pas komt in mijn leiderschap. Ik ben een doorzetter. Wat mij uniek maakt, is denk ik dat ik een lerende leider ben, die collega’s echt wat wil leren of hen in hun kracht zet, zodat we van elkaar kunnen leren. Dat maakt je ook een team. Ik ben verder een leider die op maat kijkt naar de persoon en vervolgens krachten bundelt. Daarmee hoop ik uiteindelijk die effectieve leider te worden die samen iets kan uitvoeren en samen verantwoordelijkheid kan dragen. Als een team meegaat in een ontwikkeling, dan gaat het team ook vanzelf weer groeien. Want er is niets vervelender dan een team dat stilstaat. Wat mij sterk maakt, is dat ik als leider altijd terug zal gaan naar de bedoeling. De leerling centraal stellen, daar doe ik alles voor. Zodat de leerling een goede toekomst krijgt en de docent kan genieten.”