Atletische afdelingsleider
Duursporten in zijn vrije tijd is niet het enige waar Dennis de Knijff zich in vastbijt. Ook in zijn werk houdt hij wel van een uitdaging. En is hij bereid hard te werken. Na 14 jaar gymles was het tijd voor een nieuwe stap. Sinds begin van dit schooljaar werkt Dennis als afdelingsleider. Hoe bevalt het hem? En zit er in de toekomst nog een transfer in naar een andere functie?
Vertel eens wat over jezelf
“Samen met mijn prachtige gezin woon ik in Almere, Noorderplassen West. Ik ben 37 jaar en van origine gymdocent. Vorig jaar heb ik de opleiding ‘Schoolleider Basisbekwaam’ gedaan. Tot aan de kerstvakantie werk ik als afdelingsleider op het Baken Stad College. Verder heb ik heel veel hobbies en stel ik mezelf allerlei sportieve doelen. Ik ben bijvoorbeeld een fanatiek duursporter; zo heb ik de Triathlon van Almere een paar keer gedaan en de Almere City Run een paar keer gewonnen. Daarnaast heb ik nog een eigen bedrijf, PROschema, waarin ik 80 atleten door heel Nederland coach en begeleid met een duursportvraag. Best druk dus, maar het is gelukkig nog te handelen.
Waarom besloot je de opleiding ‘Schoolleider Basisbekwaam’ te gaan doen?
Me blijven ontwikkelen, dat vind ik ontzettend belangrijk. Deze opleiding paste heel mooi in mijn ontwikkeltraject, als mens. Leiderschap kan je overal toepassen, niet alleen op de werkvloer, maar ook in het dagelijks leven. Hiervoor heb ik ‘Oriëntatie op leiderschap’ gedaan. Dat is me goed bevallen. Ik vond het leuk om me nu echt te gaan richten op leiderschap. Wie ben ik? Wat wil ik? Welke kant wil ik uiteindelijk op? Ik was klaar voor een nieuwe stap. Een mooi moment dus om met de opleiding ‘Schoolleider Basisbekwaam’ te beginnen. Deel 1 heb ik afgerond. Voor deel 2 moet je een leidinggevende functie uitoefenen. Het advies is ook om eerst dat wat je hebt geleerd in de opleiding, een jaartje toe te passen in de praktijk. Maar ik ben van plan om deel 2 ook te halen. Wellicht volgend schooljaar…
‘Ik ben echt een mensenmens’
Je werkt nu als afdelingsleider en ook nog op je ‘eigen’ school?
Ja, dat klopt. Na het afronden van de opleiding heb ik gesprekken gevoerd op een basisschool om daar aan de slag te gaan, maar daar kwamen we niet uit. In diezelfde periode raakte mijn leidinggevende op het Baken Stad College een tijd uit de running. Omdat ik al 14 jaar als gymdocent op Baken Stad werkte en ik net de opleiding had afgerond, hebben ze me gevraagd of ik haar wilde vervangen. Ik ben er eigenlijk ‘ingevlogen’. Ik heb nu 25 docenten onder me, die ik zo goed mogelijk voor de klas probeer te laten staan en te laten ‘shinen’, waardoor ze het beste uit zichzelf kunnen halen.
Ik heb me altijd kunnen ontwikkelen op deze school, dus ik vind het heel fijn dat ik hier nu als afdelingsleider kan werken. Ik ben net gestart en ik wil de komende periode kijken en ontdekken of ik dit werk echt leuk vind en welke kant ik op wil. Fantastisch dat ik dat op deze school mag doen! Dit is voor mij een veilige omgeving, waarin ik me verder kan ontwikkelen en ontplooien tot leidinggevende. In eerste instantie doe ik dit tot de kerstvakantie. Eerst mezelf maar eens de kans geven en een bepaalde positie proberen te creëren. Daarna zien we wel verder. De manier waarop ik in mijn huidige functie gekomen ben, is op een natuurlijke manier gegaan. Collega’s weten me te vinden, weten me aan te spreken. We moeten het met elkaar doen en dan is een plezierige omgeving erg fijn.
‘Collega’s moeten zich kunnen uiten en zich veilig voelen om bepaalde dingen te kunnen zeggen’
Hoe bevalt het afdelingsleiderschap je tot nu toe?
Het loopt best wel goed, volgens mij. Ik ben hier op een natuurlijke manier terechtgekomen. In het begin was het natuurlijk best spannend. Voorheen was het mijn taak om leerlingen goed onderwijs te geven. Nu ben ik bezig met een groep docenten, om ervoor te zorgen dat zij het beste onderwijs geven. Dat is een heel andere rol. Met elkaar in gesprek gaan en nieuwsgierig zijn naar wat een ander doet; die twee dingen helpen mij al ontzettend bij mijn ontwikkeling als leider. Maar er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering.
Wat ik wel mis in mijn functie nu is dat ik veel minder contact heb met leerlingen dan voorheen. Dat zorgde voor gratis energie; dat is nu even anders. En verder… Het werk is nooit af, iedereen wil wat van je. Ik probeer daarin wel de ruimte te houden om mezelf te blijven ontwikkelen en werk en privé zo goed mogelijk gescheiden te houden. Dus niet ’s avonds mails beantwoorden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in principe is mijn motto: werk is werk en privé is privé! Tot nu toe hou ik dat prima vol.
Zie jij jezelf over een tijdje als schoolleider?
Op een middelbare school zie ik dat zeker zitten. Schoolleider op een basisschool, dat weet ik nog niet. Je hebt daar zoveel verschillende petten op; ik denk niet dat dat bij mij past. Ooit zou ik nog wel eindverantwoordelijke willen zijn, maar voorlopig kleine stapjes. Vroeger zei ik altijd: “ik wil gymleraar worden en daarna directeur van een basisschool.” Het eerste is gelukt, maar het tweede… Nee, ik denk dat het VO beter bij me past. Ik vind deze doelgroep erg leuk.
Heb je zelf nog genoeg tijd over om te sporten?
Absoluut! Ik probeer vitaliteit te stimuleren bij collega’s. Het gaat mij niet om de kwantiteit, dus om de uren die zij op school zijn. Het gaat om de kwaliteit. Als jij goed werk levert of je werk af is, dan zul je mij niet horen als je eerder stopt om te gaan sporten. Ik ga zelf ook wel eens een half uurtje wandelen of ik kleed me snel om om even buiten te sporten. Op die manier maak ik mijn hoofd leeg. Dat heb ik zelf nodig. En dat raad ik collega’s ook zeker aan.
En privé, gelukkig heb ik een heel lieve vrouw thuis die weet hoe belangrijk sporten voor me is. Daar geeft ze me genoeg ruimte voor. Super tof!”