Wat is speciaal onderwijs?
Als leerlingen niet terecht kunnen op een reguliere basis- of middelbare school vanwege een handicap, leer- of gedragsproblemen, dan kunnen ze naar het speciaal onderwijs.
Het speciaal onderwijs is onderverdeeld in vier clusters:
Cluster 1 bestaat uit visueel gehandicapte kinderen of meervoudig gehandicapte kinderen met een visuele handicap.
Cluster 2 bestaat uit dove of slechthorende kinderen, kinderen met ernstige communicatiemoeilijkheden of meervoudig gehandicapte kinderen die een van deze handicaps hebben.
Cluster 3 bestaat uit lichamelijk gehandicapte kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap, of meervoudig gehandicapte kinderen.
Cluster 4 bestaat uit zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK), kinderen met gedrags- en/of psychiatrische stoornissen.
Voor leerlingen in clusters 1 en 2 is het onderwijs niet georganiseerd via de regionale samenwerkingsverbanden, maar door een aantal landelijke organisaties. Deze landelijke instellingen bepalen zelf wanneer een leerling naar een speciale school gaat.
Kerndoelen
Speciaal onderwijs focust zich op het aanbieden van onderwijs en ondersteuning aan leerlingen wat een kind aan het eind van een reguliere basisschool of middelbare school zou moeten kennen en kunnen.
Er zijn wel een aantal aangepaste doelen voor deze leerlingen. Dove en slechthorende leerlingen moeten bijvoorbeeld op een bepaald niveau de Nederlandse gebarentaal beheersen. En blinde en slechtziende leerlingen moeten zich bijvoorbeeld zelfstandig kunnen bewegen met een stok.
Heeft deze informatie geholpen?
Bedankt voor je feedback.