Demissionair minister van primair- en voortgezet onderwijs Mariëlle Paul bezocht vandaag basisschool Digitalis in Almere Stad. Ze kwam daar praten over het toenemende leraren-, schoolleiders- en personeelstekort in het onderwijs. Verder is er gesproken over wat de schoolbesturen, opleiders en de gemeente Almere doen om dat probleem het hoofd te bieden. Een voorbeeld daarvan is ‘vernieuwend opleiden’, waarbij toekomstige leraren meer maatwerk in de opleiding krijgen en betere begeleiding.
Het werkbezoek werd geopend door Suzanne Olivier, voorzitter van het college van bestuur van de Almeerse Scholen Groep. “Wij zijn hier bij elkaar om het grote vraagstuk van tekorten in het onderwijs aan te pakken. We moeten solidair zijn in een pioniersaanpak, die als doel heeft om perspectief te bieden, nu en in de toekomst, voor iedereen die hier onderwijs volgt. Dat valt of staat met voldoende leraren en schoolleiders. We kijken daarbij naar het benutten van al het potentieel in onze stad, waaronder mbo-studenten die les kunnen geven op scholen via vernieuwend opleiden.”
Oplopend lerarentekort
Almere is de snelst groeiende stad van Nederland. Het aantal leerlingen in het basisonderwijs neemt daardoor naar verwachting toe met 25 procent tot 2036. Hierdoor loopt ook het leraren- en schoolleiderstekort verder op, terwijl Almere nu al relatief gezien het grootse tekort in het onderwijs heeft. Om hier op in te spelen zijn er meer leraren en schoolleiders nodig, en dat is een grote uitdaging.
Om die uitdaging het hoofd te beiden is onder meer de Taskforce Onderwijsarbeidsmarkt van start gegaan, als onderdeel van de onderwijsregio Almere. “Hiermee wordt extra impuls gegeven aan de aanpak die al loopt voor het verhogen van de (zij-)instroom van studenten, leraren en schoolleiders. Verder zetten we daarmee in op het behouden van personeel dat al in de scholen werkt. Kinderen moeten bloeien in ons onderwijs, en als bestuurder maak ik mij daar iedere dag hard voor”, zegt Roelie Bosch, wethouder Onderwijs.
In Almere wordt verder geïnvesteerd in een betere loopbaanontwikkeling, professionalisering, en het verlagen van de werkdruk. Ook wordt er fors ingezet op aantrekkelijke loopbaanpaden en innovatie.
Drempels verlagen
Demissionair minister Paul ging onder leiding van Hasib Moukaddim, directeur Hogeschool Windesheim Almere, in gesprek met studenten, leerkrachten die toekomstige docenten opleiden en docenten. Ze spraken onder meer over de vernieuwende vormen van opleiden. Een voorbeeld daarvan is de route van onderwijsassistent naar een Associate Degree en de Pabo.
Directievoorzitter Mark Vlasblom van het ROC van Flevoland, nam de minister mee in de mogelijkheden die Almere ziet voor het beter benutten van mbo-studenten voor het onderwijs. Daarbij moet worden gedacht aan een tegemoetkoming in studiekosten en stagevergoedingen. Maar ook drempels in de huidige wet- en regelgeving die verlaagd of misschien zelfs weggenomen kunnen worden.
‘Alleen krijg je het niet voor elkaar’
Het personeelstekort raakt ouders, kinderen en iedereen die actief is in het onderwijs. Daarom zetten de gemeente Almere en alle partners in het onderwijs zich in om dit tekort te verlagen. In het gesprek met minister Paul is daarom opnieuw gevraagd om aandacht voor de rol van het Rijk bij het uitvoeren van de Taskforce. Alleen door samenwerken, en met voldoende ruimte en middelen, kunnen de gemeente en alle onderwijspartners zorgen dat het onderwijs voor kinderen en jongeren kwalitatief op orde blijft.
Paul kijkt terug op een constructieve bijeenkomst: “Wat ik met name meeneem naar Den Haag is dat als je het hebt over het lerarentekort, je heel goed en nauw samen moet samenwerken. We hebben vandaag daarom ook gesproken over de samenwerking die er is tussen scholen, lerarenopleidingen, de gemeente en het ministerie. En dat is ook super belangrijk, want alleen krijg je het niet voor elkaar”.