Docentcoaching is een maatwerktraject dat ongeveer een jaar duurt. De focus ligt op pedagogisch-didactische begeleiding. Thea Lankman is al bijna een jaar docentcoach en is blij dat ze dit volgend schooljaar weer mag doen. Waarom vindt zij het inzetten van een docentcoach zo waardevol?
Een docentcoach zorgt ervoor dat nieuwe docenten wegwijs worden gemaakt in het onderwijs. Een docentcoach is een soort vraagbaak. Hij bezoekt lessen en denkt met docenten mee over dingen waar ze tegenaan lopen. Een docentcoach biedt met name ondersteuning op pedagogisch-didactisch gebied, maar onderzoekt ook samen met een nieuwe docent waar de begeleidingsbehoefte ligt en stemt daar de begeleiding op af.
Op het MBO College Almere wordt een startende docent door twee mensen begeleid. Naast dat men nieuwe docenten een docentcoach van buiten het eigen team aanbiedt, krijgt de docent binnen het team waar hij werkt, ook een buddy toegewezen. Deze buddy geeft één-op-één ondersteuning aan een startende docent. Een docentcoach kan meerdere docenten coachen. Thea coacht momenteel 7 nieuwe docenten. “Dat doe ik naast mijn normale werkzaamheden”, vertelt Thea. “Ik ben zorgcoördinator binnen het team Veiligheid. Aan het coachen besteed ik vier uur per week. Het is echt maatwerk. We kijken samen met de docent naar wat hij nodig heeft om een fijne start te maken in het MBO-onderwijs. Want dat is ons doel: ervoor zorgen dat elke docent op een plezierige manier bij ons aan het werk kan zijn.”
Maatwerk
Het coachen van nieuwe docenten en instructeurs, dat is dus wat een docentcoach doet. Thea wil mensen echt verder helpen. Dat kan heel breed zijn. “Ik geef pedagogisch-didactische ondersteuning, maar ook advies over zaken als: hoe ga je om met studenten, hoe handel je in je team, wat speelt er, hoe ga je een gesprek aan, hoe bereid je je lessen voor, hoe ga je om met feedback?”
Van een docentcoach wordt verwacht dat hij actief meedenkt en meeleest met een nieuwe docent, bijvoorbeeld bij het onderzoek dat een docent moet doen en het verslag dat hij moet schrijven om zijn PDG (Pedagogisch Didactisch Getuigschrift) te behalen. Dat is een traject om je bevoegdheid te halen in het MBO-onderwijs. Docentcoaching is maatwerk. “En daarom vinden wij het juist zo belangrijk om constant met een nieuwe docent af te stemmen wat hij nodig heeft”, aldus Thea.
Docentcoaching voor iedereen
Elke nieuwe docent krijgt docentcoaching aangeboden. “Tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat mensen er geen behoefte aan hebben”, vult Thea aan. “Mijn ervaring is dat mensen het heel prettig vinden. Alleen de afstemming en de invulling van de coaching is voor iedereen verschillend. Waar de een elke week wil afspreken, vindt de ander een keer per drie weken voldoende.” Iedereen krijgt dus de coaching aangeboden. “Dat vind ik zelf heel fijn”, gaat Thea verder. “Het MBO is een heel mooie onderwijssector, maar ook een sector waarin veel gebeurt, met een dynamische werkomgeving. Ik vind het daarom heel goed dat we dit doen.”
“Het personeel is het goud! Dat is mijn ervaring van het MBO College Almere”, roept Thea. “De docent maakt het verschil voor de student en ik denk dat, als je nieuwe docenten daarin kan ondersteunen en begeleiden, je er ook daadwerkelijk het verschil mee maakt. Ik zou er zelf niet aan moeten denken om naar een andere MBO-instelling te gaan en daar niet die ondersteuning te krijgen. Je moet wegwijs gemaakt worden. Dat is noodzakelijk!”
Thea is heel blij dat ze dit op het ROC Flevoland zo goed aanpakken. De docentcoaches komen regelmatig bij elkaar om te bespreken wat er goed gaat en waar ze meer aandacht aan moeten besteden. Vanaf komend schooljaar worden er bijeenkomsten georganiseerd voor startende docenten waarin zij worden voorbereid op hun rol als leraar in het MBO. Daar horen ook intervisies bij. “Allemaal om te bekijken hoe we met elkaar het onderwijs kunnen verbeteren.”
Blije docenten
Thea werkt al meer dan de helft van haar leven in het onderwijs. Ze begon in het basisonderwijs en stapte zes jaar geleden over naar het MBO. Wat maakt haar nu een goede docentcoach en wat vinden de docenten die door haar begeleid worden van haar coaching? Volgens Thea is haar grote onderwijservaring zeker een voordeel voor haar rol als docentcoach. “Daarnaast ben ik van mening dat docenten echt het verschil kunnen maken. Dat is ook mijn intrinsieke drijfveer. Daarin wil ik heel graag helpend en begeleidend zijn. Ik geef altijd aan bij de docenten die ik begeleid dat ik kijk naar de kwaliteiten van collega’s en daarbij oplossingsgericht te werk wil gaan.”
Wat die docenten betreft: Thea heeft ze gevraagd om met een paar steekwoorden aan te geven wat zij van hun docentcoach vinden. Hier komen ze: heel behulpzaam, zorgt voor reflectie door vaak reflectieve vragen te stellen, open en eerlijk, heel prettig om bij iemand terecht te kunnen die goed luistert, motiverend en aanmoedigend, steunpilaar, betrokken maar eerlijk in het geven van feedback om het onderwijs te verbeteren. Heel mooie eigenschappen, toch, Thea? “Zeker, dat waardeer ik ook heel erg”, lacht ze.
“Ik vind het geweldig dat docentcoaching is geïnitieerd op het ROC Flevoland”, sluit Thea af. “Omdat mijn drijfveer echt is dat docenten het verschil kunnen maken. Als ik daar op mijn manier een beetje aan kan bijdragen, geeft mij dat een hoop energie! Ik ben dan ook ontzettend blij dat ik dit volgend jaar weer mag doen.”