Hybride docenten in het MBO

Bijgewerkt op 20 december 2023 | 6 minuten

Advocaat van goede zaken

Hybride docenten zijn helemaal van deze tijd. Zij combineren hun eigen baan met een baan voor de klas. Dit is meteen een mooie oplossing voor de vakgebieden waar personeelstekorten zijn. Bovendien brengt een hybride docent kennis van de nieuwste ontwikkelingen met zich mee. Zo ook Gina Kempenaars. Zij werkt als advocaat en geeft daarnaast les op het ROC Amsterdam/Flevoland. The best of both worlds, wat Gina betreft.  

Wie is Gina Kempenaars?

“Wie is Gina Kempenaars? Ik ben 40 jaar, heb een man en twee kinderen. Ik heb twee banen. Ik werk als advocaat bij Thomas Advocaten in Almere en dat doe ik al bijna 15 jaar, met veel plezier. Daarnaast geef ik sinds 2021 les in het vak recht op het ROC Amsterdam/Flevoland. En dan ben ik ook nog bezig met mijn PDG-opleiding om mijn lesbevoegdheid (Pedagogisch Didactisch Getuigschrift) te krijgen. Lekker druk dus!

Waarom wilde je advocaat worden en hoe kwam je op het idee om les te gaan geven?

Toen ik Rechten ging studeren, hoefde ik in eerste instantie niet per se advocaat te worden. Maar tijdens mijn stages bij de Rechtbank en op advocatenkantoren, besefte ik dat ik het werk van een advocaat toch wel heel interessant vond. En heel divers en afwisselend. Met je juridische kennis kan je mensen echt helpen. Dat vind ik absoluut een meerwaarde van de advocatuur.

‘Ik kan onderwerpen die vaak theoretisch zijn, tot leven brengen voor de leerlingen.’

Ja, dat lesgeven. In de advocatuur zie je wel vaker dat mensen én docent zijn én advocaat, maar dat is meestal op het HBO, universiteiten of aan advocaten zelf. Ik was me zelf niet zo bewust van het concept hybride onderwijs, maar het kwam op mijn pad. Op een gegeven moment zag ik een vacature voor een docent Recht op het MBO en dat leek me heel leuk. Helemaal als ik het zou kunnen combineren met mijn baan als advocaat. Dat is gelukt. Sinds 2021 combineer ik twee banen en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Ik vind het echt ontzettend leuk om te doen!

Je combineert nu al een tijdje twee banen. Geloof jij inmiddels in hybride docentschap?

Ja, zeker wel. Ik denk dat het een groot voordeel is om met de kennis en ervaring van een andere baan les te geven. Ik zie in de praktijk wat er speelt en wat de ontwikkelingen zijn. Ik kan bijvoorbeeld  altijd met actuele voorbeelden komen in de les en zo onderwerpen die vaak theoretisch zijn, tot leven brengen voor de leerlingen. Wat ook een meerwaarde is, is dat ik goed weet welke vaardigheden het bedrijfsleven verwacht van een toekomstige werknemer. En zo mijn leerlingen goed kan voorbereiden op een toekomstige baan.

Waarom ben jij een goede docent? Wat heb jij leerlingen te bieden?

Ehhhm…. Wat heb ik ze te bieden? Wat ik al zei, mijn praktijkervaring. Ik kan leerlingen laten zien waar ze eventueel naartoe kunnen groeien met hun juridische opleiding. Daarnaast bied ik ook echt een luisterend oor. En ik kan snel schakelen van theorie naar praktijk en dingen goed voor ze vertalen. Ja, ik denk dat ze dat heel erg waarderen, dat ik dingen goed kan uitleggen en daar ook het geduld voor heb.

‘Ik vind gewoon dat de ene baan niet zonder de andere kan.’

Welke persoonlijke instellingen die jou kenmerken als advocaat, komen jou goed van pas in de klas?

In elk geval geduld en goed luisteren; die twee eigenschappen kenmerken mij als advocaat en spelen zeker ook een rol in mijn baan als docent.

En omgekeerd? Wat leer je van je leerlingen en kan je gebruiken in je baan als advocaat?

Studenten zijn natuurlijk nog niet waar ze uiteindelijk willen zijn. Niet qua ontwikkeling, maar ook niet qua kennis. Soms, als je bijvoorbeeld al lang in een bepaalde praktijk werkt, gebruik je bepaalde begrippen en neem je aan dat je cliënten begrijpen wat je daarmee bedoelt. En dat is lang niet altijd zo. Ik leer dus van mijn leerlingen om ook aan mijn cliënten zaken beter uit te leggen en duidelijker te zijn.

Kan jij kiezen tussen je twee banen? Vind je de ene baan leuker dan de andere?

Het gaat om de combinatie; die vind ik echt heel erg leuk. Ik ben natuurlijk geschoold als advocaat en dat doe ik al heel lang. Dat werk is dus de basis voor mij. Ik zou niet zo snel 100% in het onderwijs gaan werken. Juist de combinatie werkt voor mij! Bij beide banen ben ik bezig met het recht. In de advocatuur kan dat soms wel wat negatieve energie geven, omdat het daar vooral gaat om het oplossen van problemen. In het onderwijs haal ik eigenlijk altijd positieve energie uit mijn lessen. Maar kiezen tussen de twee banen? Nee, dat kan ik niet. Ik vind gewoon dat de ene baan niet zonder de andere kan. Dit past perfect bij me!

Je hoeft je niet te vervelen, denk ik?

Ha, ha, zeker niet. Voor ik aan de PDG-opleiding begon, werkte ik 1,5 dag als ROC-docent en de rest van de week als advocaat.  Nu is die indeling even anders en ik moet eerlijk zeggen: dat is best pittig!  Zeker met een gezin thuis. Ik ben een dag met de opleiding bezig en sta twee volle dagen op het ROC. Daardoor ben ik maar twee dagen beschikbaar op kantoor en dat is te weinig. Daar loop ik echt tegenaan, merk ik. Vooral omdat de opleiding ook vereist dat je veel beroepsproducten oplevert. Aan de hand van drie prestaties moet je aantonen dat je startbekwaam bent om voor de klas te staan. Deze prestaties zijn behoorlijk tijdrovend, omdat hiervoor veel bewijsmateriaal verzameld moet worden, naast de schriftelijke onderbouwing en toelichting. Dit is wel een aspect waar ik vooraf niet echt rekening mee heb gehouden. Ik ben dus blij als deze periode straks achter de rug is. Gelukkig is het einde in zicht. Ik hoop binnen een half jaar mijn opleiding af te ronden en dan kan ik weer meer tijd aan mijn werk in de advocatuur besteden.

Ik vind de opleiding zeker een toegevoegde waarde, maar ik denk wel dat het voor hybride docenten met twee banen erg veel gevraagd is om zoveel tijd te besteden aan de beroepsproducten. Wellicht kan men in de toekomst denken aan bepaalde vrijstellingen, om het behapbaar te houden.

Waarom zouden anderen ook hybride docent moeten worden?

Nou, ik denk dat als je ook maar iets doet in het onderwijs, dat altijd al waardevol is. Je levert op die manier een bijdrage aan het onderwijs en daarmee ook aan de leerlingen. Dat is hartstikke fijn! Bovendien geeft het hybride docentschap je ook een andere energie en een andere dynamiek. Je leert dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Dat is heel mooi om te zien! Ik vraag best vaak mensen uit mijn netwerk om een gastles te komen geven en dat vinden ze eigenlijk altijd ontzettend leuk. Ik kan het dus iedereen aanraden om hybride docent te worden. Mocht het niet structureel kunnen, ga dan in ieder geval gastlessen geven!”

Hulp nodig? Flevowijs ondersteunt iedereen die in het Flevolandse onderwijs wilt werken

© Flevowijs - 2024 | Alle rechten voorbehouden Boosted by Watch4Media