Interview met Maaike
Het verhaal van Maaike Van zij-instromer tot betrokken schoolpsychologe
In dit interview lees je over zij-instromer Maaike. Zij vertelt je meer over haar zij-instroomtraject, hoe een typische werkdag eruit ziet en wat zij toekomstige zij-instromers zou adviseren.Vertel eens wat over jezelf
“Samen met mijn man en twee leuke dochters van 11 en 8 jaar oud woon ik in Almere. Ik werk al enkele jaren als schoolpsycholoog op SBO De Watertuin. Het is hard werken, maar je hebt ook regelmatig vakantie. Op vakantie ben ik graag sportief bezig met activiteiten zoals hardlopen en bergklimmen.”
Hoe ben je in het onderwijs terecht gekomen?
“Eerst heb ik psychologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Er waren toen ook grote tekorten in het onderwijs, dus ben ik als zij-instromer met een verkort traject via de pabo ingestroomd. Daar heb ik een eenjarig traject gevolgd en daarna nog een post-HBO opleiding tot Gedragsspecialist in het Onderwijs. In de zomer van 2020 heb ik de postacademische opleiding tot Schoolpsycholoog afgerond in Amsterdam.
Allebei mijn ouders werkten in het onderwijs en ik hoorde van jongs af aan hun verhalen. Na mijn opleiding tot psycholoog was daar weinig werk in. Ik heb kinder- en jeugdpsychologie gestudeerd, maar ik was nog erg jong en onervaren in wat er verder allemaal kan spelen bij de jeugd. Om op een andere manier in aanraking te komen met kinderen heb ik mij toen opgegeven voor een zij-instroomopleiding. Ik werd aangenomen en zo rolde ik het onderwijs in.”
Het gaat wel vaak om de driehoek leerling-ouders-school, maar ik ben ook veel bezig met de interne processen op school. Die afwisseling maakt het leuk.
Hoe is de school waar je werkzaam bent?
“Er zitten momenteel ongeveer 200 leerlingen op de school waar ik werkzaam ben. Het is best een flinke school, voor SBO-begrippen. Er is ruimte voor veel expertise binnen de school. We werken samen met logopedisten, fysiotherapeuten en Vitree (hulpverleningsinstantie). Dus naast de leerkrachten en directie zijn er veel professionals waar ik mee kan sparren.
Elke werkdag begint met een briefing. Dan praten we over praktische zaken, maar ook waar wij als school mee bezig zijn en ervaringen uit de klas. In de middag hebben we vaak vergaderingen over het op een hoger plan trekken van de school en het onderwijs. Daarnaast heb ik gedurende de dag afspraken met leerlingen, ouders en leerkrachten. Het is dus niet alleen werken met leerlingen. Het gaat wel vaak om de driehoek leerling-ouders-school, maar ik ben ook veel bezig met de interne processen op school. Die afwisseling maakt het leuk.
Het werken op deze school is erg interessant. Je moet het echt samen met je collega’s doen, vooral op een SBO. Wij werken met een kwetsbare doelgroep. De school is nog volop in ontwikkeling. We hebben hele mooie dingen neergezet, zoals een sterk pedagogisch klimaat. Het voelt veilig op onze school. Dat komt ook naar voren in onze tweejarige enquêtes die onder ouders en leerlingen worden afgenomen. Maar er is ook nog een hoop te winnen op het gebied van onderwijs en lesgeven. Daar zitten we nu middenin.”
Zijn er doorgroeimogelijkheden binnen de school?
“De doorgroeimogelijkheden zijn goed. Ik ben als leerkracht begonnen, werd toen intern begeleider en nu heb ik de kans gekregen als schoolpsycholoog te werken en ook die opleiding te mogen doen.”
Hoe is het hedendaagse zij-instroomtraject?
“Het zij-instroomtraject is echt behoorlijk bijgeschaafd, vergeleken met vroeger. Daar heeft men wel van geleerd. Ik hoor van de zij-instromers dat didactiek nu veel beter wordt bijgebracht en dat er hogere eisen worden gesteld. Je moet een bepaald niveau hebben qua rekenen, taal, noem maar op.
Bij ons op de school laten we niemand zwemmen. Alle nieuwe leerkrachten werden begeleid, zeker ook de zij-instromers. Iedereen krijgt standaard een periode co-teaching en een maatje die je met alles helpt. Co-teaching betekent dat je iemand naast je krijgt voor een aantal uur per week. Die geeft met jou die lessen, zodat je ook gewoon kan leren van een goed voorbeeld. Dus niet alleen maar achterin de klas zitten met je notitieblokje.
Daarnaast hebben wij een opleidingsleerkracht die de stagiaires en zij-instromers persoonlijk begeleidt. Het onderwijs is per definitie samendoen. Al sta je vaak alleen voor de klas, het is een misverstand dat je het allemaal alleen moet kunnen. Stel je vragen, want daar word je echt beter van.”
Heb je advies voor mensen die willen zij-instromen?
“Overweeg je een beroep in het onderwijs? Ga dan eerst kijken of je een soort snuffelstage kunt gaan lopen. Praat met mensen uit het onderwijs. Dat heb ik zelf ook gedaan. Neem het voortraject serieus, ga eerst eens overwegen of het echt bij jou past.
Het is belangrijk om geen romantisch beeld van het onderwijs te hebben. Het is knetterhard werken, maar je krijgt er veel voor terug.”